154 megtekintés

RetrOJE: Deus Ex

deus-ex-2000

“Lehet régimódi vagyok, de úgy néz ki, az éjszakai élet elvesztette a régi báját.”

 

Mit is látunk, ha a mostani években rátekintünk a játékokra? Többnyire az tűnik fel, hogy már futószalagon gyártják a folytatásokat, az egymást másoló címeket, és persze most már elsődleges az, hogy hogy néz ki maga a termék, hogy megvan-e a 60 FPS (sőt lassan már a 127 a menő vagy mennyi), meg persze most már mindenki a 4K-ra törekszik. Na de azért régen ez picikét másképp volt.

Jó, nem mondom hogy régen nem törekedtek a látványra, meg az optimalizáltságra, de valljuk be, több kreativitást érezhettünk 10-15 évvel ezelőtt is. Most még korábbra ugrunk vissza az időben. Egészen pontosan 17 évet. Y2K, az év, amitől sokan rettegtek. És az év, amelyikben megjelent a forradalmi Deus Ex.

Sokan talán a sorozatba a Human Revolution epizódjával kapcsolódtak be, és néhányan nem is tudnak az előző két rész létezéséről. Pedig aztán igazán jó csemegék, de főleg a legelső rész. Nekem ez a játék akkor jött képbe, amikor megkaptam életem első gépét, ami egy netbook volt. Akkor voltam talán 10. osztályos, és hát játszani szerettem, de nem tudtam, mi futna el rajta. Aztán osztálytársam ellátott pár tanáccsal, amelyek közül ez volt az egyik.

A játék a cyberpunk stílust képviseli, és vegyíti az FPS és az RPG elemeket is. Minderre még rájön a lopakodási rendszer is, ami még jobban megfűszerezi a játékmenetet. Nincs az a rohanszlősz téma, sokszor szépen megfontoltan kell eljárni, főleg amikor külön kitétel, hogy nem szabad hogy az ellenség riasszon, mert akkor bukta a küldetés. Na de nézzük is, miből épült fel ez a klasszikus, amelyet 17 év után is nagy örömmel veszek elő.

 

Történet:

2050-ben járunk. Ez még mai szemmel is viszonylag a távoli jövő. Főhősünk JC Denton, aki az UNATCO nevű szervezetnek dolgozik, és nem mellesleg nano-augmentációs technikával van beépítve a teste, így nyervén emberfeletti képességeket magának. A játék kezdetén rögtön Liberty Island-en kezdünk, ugyanis ott van a UNATCO főhadiszállása, a Szabadság-szobrot pedig a terroristák robbantották szét, miközben egy Ambrosia nevű vakcinát akartak ellopni. Ám mire eljutunk a vezérükhöz, kiderül hogy a szer nincs már nála, hanem a Battery Parkba vitték. Innentől veszi kezdetét a hajsza a Szürke Halál nevű vírus ellenszere, az Ambrosia után. Mint kiderül, bátyánk, Paul Denton is erre az ügyre van állítva, csak úgy, mint egy szintén augmentált személy, Anna Navarre. Ugyan az ügyet megoldjuk, ám felettesünk azzal bíz meg, hogy a terroristák vezérét likvidáljuk. Ám a reptéren már vár ránk Paul, aki közli, hogy az ellenséges NSF csoportnak dolgozik, a Szürke halál valójában emberek által létrehozott vírus, és a UNATCO pedig erőteljesen részt vesz az Ambrosia szétosztásában, nem éppen jó értelemben. Akárhogy is döntünk, bátyánk árulására végül fény derül, és aktiválódik bennünk egy önmegsemmisítő rendszer, amely 24 órán belül végez velünk. Tehát gyorsan kell cselekedni, fényt derteni minden titokra, és leleplezni a szörnyű hazugságokat a Szürke halálról, az Ambrosia-ról, és a UNATCO-ról is.

 

 

RPG elemek:

Mivel a játékban adott az augmentáció, ezért könnyen lehet magyarázni a fejlődési rendszert. Ám nem lehet az augmentált szuperképességeinket csak úgy fejleszteni. Az egész játékban 18 darab augmentációs doboz található meg, amelyekkel tudunk egy-egy ilyen erőt fejleszteni, hozzáadni magunkhoz.

Emellett minden sikeres küldetés után kapunk tapasztalati pontokat, amelyeket az alap képességeinkre költhetünk. Választhatunk hogy profi hackerek, mesterlövészek, vagy effektív gyógyítók lehessünk, de ezen kívül sok más is van ami így fejleszthető. Érdekesség, hogy a különböző fegyvertípusokra való képzettségünket fejleszthetjük, tehát meg kell gondolni, mivel szeretnék piffpuffolgatni. Mindemellett kapunk fegyverjavításokat is menet közben, amelyekkel arzenálunk különböző darabjait tudjuk fejleszteni. Ez lehet tárnövelés, lézer célzó, stb.

Párbeszéd ügyileg is RPG jelenségeket találunk, ugyanis vannak választási lehetőségeink, és bizony megvan az esélye hogy jó, és hogy rossz választ adjunk. Érdemes nagyon odafigyelni a mondandónkra, mert egy jó válasz sokat segíthet a továbbjutásban, míg egy rossz válasz a halálunkat is okozhatja.

 

 

FPS elemek:

Ahogy a névből is adódik, egy belső nézetes kamerakezeléssel van dolgunk. Az események kimenetelét mi dönthetjük el, tehát ránk van bízva, hogy egy adott helyzetet csendben, vagy erőszakkal oldunk meg, viszont minden alkalommal lehetőség van a lopakodásra, a játék nem kényszerít minket a nyílt konfrontációra. Ehhez kapunk különböző fegyvereket, a hangtmpítós pisztolytól elkezdve a sörétesen át, egészen a lángszóróig, amelyeket fejleszteni is lehet természetesen.

Aprónak tűnő, ám nem elhanyagolható részét képezi a harcnak az intelligens célkereszt. Ugyan beigazíthatjuk a közepét az ellenség fejére, de két tényező kell ahhoz, hogy bizonyos távolságból valóban célt érjen mondjuk az általunk kilőtt altatónyíl. Az egyik a fejlesztés, amit ugye az RPG elemek során említettem. A másik pedig a stabilitásunk. Mozgás után a célkereszt szélei kitágulnak, ilyenkor értelemszerűen sokkal pontatlanabbul lövünk. Ha megállunk, esetleg leguggolunk, a célkereszt elkezd összehúzódni, tehát pontosabb lövést adhatunk le. Késbb persze a fejlődés során lehet majd javítani a célzáson is.

 

Hát, ez lenne a rövid ismertetője a Deus Exnek, remélem kedvet kaptatok egy kis játszáshoz 🙂

Facebook Comments
About Bence Hajdók 51 Articles
Ha arra születtünk volna, hogy reggelente kipattanjunk az ágyból, akkor egy kenyérpirítóban aludnánk.